Suhteliselt uue, kuid kiiresti areneva trendina juurdub LNG ka laevakütusena. Laevanduses aasta-aastalt karmistuvad keskkonnanormid sunnivad laevu investeerima kas uute, puhaste kütuste kasutuselevõttu või heitmeid vähendavatesse puhastusseadmetesse. LNG-seadmete ning gaasimootoritega laevade soetamine tähendab laevaomanikele küll suuremat alginvesteeringut, kuid võrreldes muude lahendustega vastab see kõige paremini uutele keskkonnanõuetele ja on kulutõhusam kui näiteks merediislikütuse (MDO – marine diesel oil) kasutamine.
Mõju keskkonnale võrrelduna traditsioonilise HFO kasutamisega | ||||
Alternatiiv | SOx | NOx | PM | CO2 |
LNG | ++ | ++ | ++ | + |
MDO | + | - | - | - |
HFO + skraber | + | -- | + | - |
Mõju laeva majandamisele võrrelduna traditsioonilise HFO kasutamisega | |||
Alternatiiv | Kaubaruumi maht | Investeering | Opereerimiskulud |
LNG | piiratud | väga kõrge | madalad |
MDO | pole piiratud | madalad | väga kõrged |
HFO + skraber | mõnevõrra piiratud | kõrge | mõõdukad* |
++ väga hea, +soodne, -ebasoodne, --halb
HFO – raske kütteõli (heavy fuel oil), skraber – suitsugaaside puhastusseade, SOx – vääveloksiidid, NOx – lämmastiku oksiidid, PM – peenosakesed, CO2 - süsihappegaas
* Kütusekulud jäävad muutumatuks, võib oodata mõneprotsendilist suurenemist. Skraber`i käidukulude ja jääkainete käitlemise kulude suurus pole veel lõpuni selge, kuid ilmselt suurendab opereerimiskulusid.
Laevade LNG-ga tankimine (punkerdamine) on võimalik nii autodelt (truck to ship), LNG-punkerlaevadelt (ship to ship) või kaldal asetsevatest LNG-mahutitest (shore to ship). LNG punkerdamisviisi valik sõltub punkerdatavatest kogustest, nõutavast punkerdamiskiirusest ning kohapealsest LNG tarneahela ülesehitusest. Tihtipeale rajatakse punkerdamise tarneahel dubleerituna selleks, et ühe lüli tööst väljalangemine ei seaks ohtu laeva kütusega varustatust. Suure tõenäosusega on aastaks 2020 kõigisse Läänemere-äärsetesse suurematesse sadamatesse rajatud LNG-ga punkerdamise taristu. Kõige kiiremini rajatakse see ilmselt reisiparvlaevaliikluse sadamatesse.
|
|